Tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz

10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz
  • A dohányzás társadalom-ellenes cselekedetnek minősül, sokan nem értik, miért nem lehet leszokni róla, és annál is többen kínlódnak, mert nem tudnak megszabadulni a bűzrudacskától.
  • Tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz A dohányzásról való leszokás a célod, vagy az, hogy egészséges légy?
  • Csuth Ágnes, családorvos Abbahagyom a dohányzást - bizonyára sokaknak ismerősen hangzik ez a fogadkozás.
  • 10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz
  • Segíts magadnak a dohányzásról való leszokásban
  • Izotóniás orrspray

Dohányzásról való leszokást segítő szerek A leszokásra készülő dohányosok számára a legegyszerűbb az, ha felkeresik a háziorvosukat, aki régóta ismeri a körülményeinket, egészségi állapotunkat.

A háziorvos ugyanis tisztában van a leszokási lehetőségeinkkel, megerősíti az elhatározásunkat, és a legmegfelelőbb módszert ajánlja majd. Ha úgy ítéli meg, hogy nagyon erős a nikotinfüggőségünk vagy súlyosabb betegségek komplikálhatják a leszokásunkat, akkor elirányít egy specialistához.

A tüdőgondozókban a tüdőgyógyászati szakrendeléseken képesek a megfelelő dohányzás-leszokási tanácsadást és támogatást nyújtani bárkinek.

Nagyon sok tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz gondolja úgy, hogy csak fokozatosan hagyja abba a füstölést. Előbb felére, majd harmadára, negyedére csökkenti a naponta elszívott cigaretták számát.

EXTRA AJÁNLÓ

Ez a módszer ritkán vezet eredményre. Ki kell tűzni egy napot, s megfelelő előkészületeket követően azon a napon már nem szabad rágyújtani. Ezzel a módszerrel egyszerre lehet abbahagyni a dohányzást. Ez lesz az ún. Felkészülés a leszokásra A megfelelő előkészületeket követően juthatunk el a nagy naphoz, amikor már nem gyújtunk rá egyetlen cigarettára sem.

Tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz 10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz

Fontos, hogy olyan időszakban legyen ez a nap, amikor minimális az életünkben a stressz, talán egy néhány napos szabadság a legmegfelelőbb időpont. Ilyenkor mód van leszokni a nyelvet megszokott tevékenységek megváltoztatására.

Ha nem tudunk szabadságot kivenni, akkor is válassza a szombatot, hogy még a követő vasárnap is rendelkezésre álljon.

Készüljön fel a család is, hiszen a nikotin hiánya miatt - alkalmazzanak bármilyen leszokási módszert - ingerlékenyebbek, érzékenyebbek, feszültebbek leszünk a hogyan lehet leszokni a dohányzásról pazarlás nélkül napokban.

Lehetőség szerint változtassunk a megszokott napirenden reggeli megszokott kávé, étkezések időpontja és mennyisége, minősége. Jobb, ha nem iszunk ezekben a napokban alkoholt, kávét, ne keressük korábbi, dohányzó barátaink társaságát. Ne menjünk étterembe, bárba, ahol dohányfüstös lehet a levegő. Általában ne csináljunk olyasmit, ami korábban összefüggött a dohányzással. A lakásból is vigyünk el minden olyan tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz - hamutartó, öngyújtó, cigaretta és szivardobozok, pipák, gyufa - ami összefüggött a dohányzással.

Mossuk ki a függönyöket, ne érezzük a dohányfüst szagát se. Ritkábban gondolnak rá, de a megrögzött dohányzók előszeretettel gyújtanak rá vezetés közben a kocsijukban. Túl azon, hogy ez balesetveszélyes, hiszen elvonja a figyelmet a forgalomról, elszínezi a kárpitot és jellegzetesen kellemetlen, kesernyés szagúvá teszi a kocsi belsejét. Érdemes tehát alaposan kitakarítani a kocsit is, nehogy éppen a legnagyobb odafigyelést kívánó autóvezetés közben jelentkezzenek a cigaretta utáni sóvárgás, a koncentrációhiány tünetei.

A leszokás Ahhoz, hogy kiválaszthassa a háziorvos vagy a specialista a leszokás leghatékonyabbnak remélt módját, ismerni kell a páciens körülményeit és motivációját a leszokásra, valamint a nikotinfüggőség tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz.

1. Keressen indokokat!

Ha gyenge a nikotinfüggőség, akkor megkísérelhetők a gyógyszermentes módszerek. Ilyen esetben inkább a pszichés függőség, a megszokás vagy éppen a dohányzó környezet játszik szerepet abban, hogy nehéz letenni a cigarettát. Ilyenkor valóban elég lehet, ha a háziorvos időt tud szakítani néhány beszélgetésre, tájékoztató füzetek, vagy telefonos leszokási program is hatásos lehet, ha a leszokási szándék elég erős.

Közepes, vagy különösen súlyos nikotinfüggőség esetén azonban csak gyógyszeres támogatással lehet reális esély a leszokásra.

Tíz lépés az élet - konkrét tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz

Gyógyszermentes leszokási módszerek Egyéni elhatározás Az alaphelyzet a leszokásban az, amikor egy dohányos az év utolsó napján elhatározza azt, hogy az újévtől abbahagyja a dohányzást. Ő is és a családja is úgy gondolják, hogy a leszokás csupán akaraterő kérdése. Az ilyen egyéni elhatározás mindenfajta támogatás nélkül általában kudarcra van ítélve.

Száz esetből egyetlen egy eredményez tartós leszokást. Ezekben az esetekben feltételezhető, hogy nem volt, vagy csak nagyon enyhe fokú a páciens nikotinfüggősége, s valamilyen oknál fogva erős a motiváltsága a leszokásra.

tabletták neve Fejfájást okoz a dohányzás

Az egyéni elhatározás hatékonyságát némileg javítani lehet az önsegítő módszerekkel. Különböző tájékoztató kiadványok olvasása, számítógépes web-lapok tanulmányozása, videokazetták megtekintése nyilván sok fontos információt jelenthet, de valójában csekély mértékben járul hozzá a sikerhez.

Telefonos tanácsadás A telefonos tanácsadás információt és folyamatos lelki támogatást képes nyújtani. A beszélgetést általában a leszokóban lévő páciens kezdeményezi, ha támogatásra tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz szüksége. Az ilyen beszélgetések képesek feloldani az akut kríziseket, stresszhelyzeteket, a nikotin utáni vágyódás nehéz perceit. Magyarországon is lehetőség van felhívni olyan helyi tarifával hívható telefonvonalakat kék számahol képesek ilyen "elsősegélynyújtásra" is, de egyéb a dohányzással, a leszokással kapcsolatos információk nyújtására is.

Ezek a beszélgetések erősíthetik meg a még dohányzók elszántságát a leszokásra. Nagyon fontos, hogy az orvosi rendelô dolgozói közül. A Magyarországon is működő, a leszokással kapcsolatos segítséget és információt adó, mindenhonnan helyi tarifával hívható kék szám a következő: 06 40 Orvosi tanácsadás Az egyéni gyógyszermentes módszerek között a leghatékonyabb az, amikor orvosi tanácsadás keretében a páciens megbeszélheti szándékát az orvosával.

Az orvosnak lehetőséget kell nyújtania arra, hogy a leszokás programszerűen történjen, tehát a nehezebb első hetekben többször is találkozzanak. Az első hónapban tanácsos hetente, a negyedik héttől azonban ritkábban, négyhetente találkozni.

Szerencsés, ha a lehetőségeket kombinálják és a páciens a "stop nap" előtt tájékoztató füzeteket kap, majd a személyes megbeszélés mellett telefonon is elérheti az orvost. Sokszor a jól képzett asszisztens vagy nővér is segíthet ezeken a megbeszéléseken.

tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz

A leszokni vágyó páciensek nagyon hamar megérzik a másik emberen, ha dohányzik, még akkor is, ha erre nem a rendelőben kerül sor. Ezért a páciens környezetében senki, se orvos, se asszisztens ne dohányozzon.

EXTRA AJÁNLÓ

Az egész leszokási program hitelét, sikerességét kockáztatja az az egészségügyi dolgozó, aki dohányzik, vagyis "bort iszik, és vizet prédikál". Az orvosi tanácsadás hatékonysága, ha kellő számú találkozásra kerül sor, akár kétszerese is lehet az egyéni elhatározásnak. Csoportterápia Magyarországon kevésbé, de más országokban elterjedt a csoportos leszokás-támogatás. Ilyenkor leszokni vágyó dohányos alkot egy-egy csoportot, s a foglalkozásokat képzett szakember pszichológus vagy úgynevezett pszichoterápiás szakember vezeti.

a legjobb dohányzásgátló termékek

Az ilyen programok hatásossága megfelelő vezető esetén elérheti a nikotinpótló módszerekét is. A csoport tagjai egymást is motiválhatják, átsegíthetik a nehéz időszakokon.

Sokszor nehéz összeegyeztetni az idôpontokat a csoport tagjai között, s a csoport összetétele is befolyásolhatja annak sikerességét. Ahol azonban sikerül ilyet szervezni, ott kedvezőek a tapasztalatok. Ezek a módszerek már megvalósíthatják az úgynevezett magatartásorvoslási terápiát, amely önmagában is eredményes lehet, de javítja tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz gyógyszer nélküli, vagy gyógyszeres leszokási módszer hatékonyságát.

Dr. Tamasi Őszintén - Dohányzás leszokás, de hogyan utána?

Ismertető füzetek, internetes tájékoztatók Az ismertető füzetek, tájékoztató kiadványok, internetes felületek tanulmányozása önmagukban nem hatásosak, ezért ezeket az önsegítő módszerek között említhetjük. Segítenek azonban a leszokási elhatározás meghozatalában, a motiváltság megerősítésében.

Kiegészíthetik azokat az információkat, amelyeket az orvossal vagy az asszisztenssel történt megbeszéléseken hallottak.

  • Tengervizes orrspray ára
  • Sajnálom, hogy abbahagyta a dohányzást
  • Az Aspirin® Protect-ről A dohányzásról le lehet szokni!
  • Azóta abbahagytam a dohányzást
  • A dohányzásról való leállás 10 legfontosabb módja
  • Letenné a cigit? Tippek a leszokás első napjaihoz - HáziPatika

A leszokási program során segíthetnek a nehéz időszakok áthidalásában is. Elérhetők ma már olyan internetes leszokási programokamelyek programszerűen vezetik a pácienst hétről-hétre a leszokás útján. Akkor hatékonyak igazán, ha megmarad a kapcsolat a leszokóban tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz páciens és a szakember között.

Alternatív leszokási módszerek Számos lehetőség ismeretes, amelyek gyógyszermentesen, különböző módszerek segítségével igyekeznek támogatást nyújtani a leszokáshoz. Ezek között vannak olyanok, amelyek látványos és hangzatos hirdetésekkel igyekeznek magukhoz vonzani a leszokni vágyókat.

Ilyen módszer például az akupunktúra, amely hazánkban is hozzáférhető. A nemzetközi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy nem hatékonyabb a módszer az egyéni elhatározásnál, illetve, ha megfelelő szakember végzi, és elég időt foglalkozik a pácienssel, akkor az orvosi tanácsadás hatékonyságánál. Hasonló a megítélése a különböző, nálunk is elvétve alkalmazott módszereknek.

Leszokás a dohányzásról: ezek a módszerek váltak be

Anélkül, hogy ezeket egyenként kritizálni kívánnánk, általában véve nincsenek elegendô számú és megfelelő módon végzett klinikai kipróbálások, amelyek alapján meg lehetne állapítani egyrészt a reális értéküket, s ami még fontosabb: az esetleges káros mellékhatásaikat.

A megfelelően elvégzett vizsgálatok híján akár felelőtlenségnek is nevezhetjük e módszerek alkalmazását.

Módosítva: Nem véletlenül mondják sokan, hogy a dohányzás gyilkos szenvedély. Tizenkilenc percenként meghal valaki, évente pedig 7 millióan veszítik életüket a dohányzás következtében, ebből közel E káros szenvedély ugyanis megháromszorozza a stroke kockázatát. Mutatunk pár tippet, amelyekkel könnyebben megszabadulhatunk a függőségtől és búcsút inthetünk a ciginek - akár öröke.

Az már külön kérdés, hogy valószínűtlenül magas sikerességi arányokat említenek az alternatív módszerrel dolgozó rendelések. Nincs okunk azt állítani, hogy ne szoktak volna le sokan ezekkel a módszerekkel is, az alternatív módszerek hatásossága - ha eltekintünk a nem ismert káros mellékhatásoktól - a "placebo" hatásban rejlik, vagyis a motivált páciensek hitében a sikeres leszokást illetően.

Emellett természetesen érvényesül a "szakember" hatása, a tanácsadás ereje is.

leszokni a dohányzásról, és nem lehet lefogyni dohányzás kódoló régi szilánk

Mennyibe kerül a leszokás? A legolcsóbb minden kétséget kizáróan az egyéni elhatározás, hiszen az ingyen van. A hatásfoka azonban gyenge. A leszokást segítő készítmények árát általában úgy határozzák meg, hogy az valamivel drágább legyen, mint az tanácsok a dohányzásról való leszokáshoz nem szívott cigaretták révén megtakarított összeg.

Magyarországon ennek megfelelôen 15 ezer és 22 ezer forint között vannak a leszokást segítő készítmények árai. Ez soknak tűnik elsô ránézésre, de vegyük figyelembe azt, hogy a harmadik hónaptól jó esélye van a páciensnek arra, hogy teljes egészében megtakarítson havonta 15 ezer forintot, vagyis a meg nem vásárolt cigaretták árát. A leszokás minden módszerrel olcsóbb, mint a dohányzás.

Hogyan kezdjünk neki?

Lásd még